Hoe maak je van meditatie een dagelijks ritueel?

Zoals we in een eerder artikel hebben besproken zorgt meditatie ervoor dat jouw lichaam en geest minder stress ervaren. Stress heeft zowel lichamelijke als mentale gevolgen en kunnen zich op vele manieren uiten. De voordelen van mediatie kun je in dit artikel terugvinden

Dit artikel richt zich op het inpassen van meditatie in jouw dagelijks leven. Bij meditatie gaat het erom dat je effecten ervaart wanneer je dit een tijd volhoud. Je zal gaandeweg jezelf er ook meer in trainen door het gewoon te doen.

  1. Maak voor jezelf een dagelijks schema. Dit mag zo gedetailleerd mogelijk maar zorg er wel voor dat je elke dag tijd van tevoren reserveert voor meditatie. Als je dat niet doet is de kans ook groot dat je aan het einde van de dag denkt: ‘Nu heb ik weer geen tijd gehad om te mediteren, morgen doe ik het echt’. Aangeraden wordt om je dag ermee te beginnen zodat het effect ervan je door de dag heen helpt.
  2. Zorg ervoor dat je een vast plekje hebt om te mediteren waar het rustig is en je zo min mogelijk gestoord kan worden. Dit kan in principe overal zijn maar zorg er wel voor dat je zo min mogelijk wordt gehinderd door elektronica en ander geluid. Ook is het belangrijk om een goede temperatuur in de ruimte te hebben zodat dit je niet afleidt.
  3. Onze maag heeft meer invloed op hoe we ons voelen dan dat we denken. Zorg ervoor dat je niet te vol bent maar ook geen honger hebt als je gaat mediteren. Wanneer je te vol bent zal jouw lichaam energie nodig hebben om dat te verteren en wanneer je te hongerig bent zal je maag jouw roepen om te gaan eten. Beiden zullen jou afleiden tijdens het mediteren.
  4. Wees niet te hard voor jezelf. Wanneer een half uur mediteren te lang is, zorg er dan voor dat je de tijd inkort tot tien minuten of een kwartier. In het begin is het niet erg als het niet helemaal lukt zoals je zelf voor ogen had doordat je bijvoorbeeld toch te veel afgeleid wordt. Onthoud dat meditatie een weg is naar een doel toe en niet het doel op zich. Geef jezelf de tijd om te wennen aan mediteren.
  5. Maak een lijst met redenen om de mediteren die betrekking hebben tot jezelf. Mediteren heeft zowel lichamelijke als mentale voordelen dus de redenen kunnen betrekking hebben op een gezonder lichaam of het ervaren van minder stress. Je kan ook mentale redenen hebben zoals het reduceren van angstgevoelens of woede. Deze lijst kan je altijd vernieuwen en geven je een doel waarom je zou moeten mediteren.

Door je goed voor te bereiden en bovenstaande tips in acht te nemen zorg je ervoor dat je niet alleen begint met mediteren maar dit ook volhoudt.

Beoordeel nu dit artikel!
Verzenden
User Review
5 (3 votes)