Magnesium voor een betere nachtrust en meer energie

Alhoewel magnesium essentieel is voor meerdere processen binnen ons lichaam, maakt ons lichaam dit mineraal niet zelf aan. Magnesium is belangrijk voor de vorming van botten en spieren in ons lichaam en ondersteund de werking van onze spieren. Zonder magnesium kan ons lichaam geen energie produceren en heeft magnesium invloed op ons cholesterol gehalte.

Omdat wij dit zelf dus niet aanmaken is het belangrijk dat wij er zelf voor zorgen dat we de benodigde hoeveelheid binnen krijgen. In dit artikel kom je erachter welke voordelen magnesium heeft voor jouw lichaam, in welke voeding het zit en hoe je zelf makkelijk een olie kan maken.

Waar magnesium goed voor is
Bij een tekort aan magnesium merk je dat je sneller moe bent, minder diep slaapt en minder lang slaapt. Ook krijg je spierkrampen of samentrekkingen van het oog en ervaar je meer stress. Uiteindelijk betekent dit dat magnesium de volgende voordelen biedt;

  • Je hebt over de dag meer energie en ervaart minder het gevoel dat je moe bent
  • Je zal beter en langer slapen
  • De mate waarin je stress ervaart zal minder worden
  • Het ontspant de spieren en zenuwen en bevorderd de werking ervan
  • Verbetert het concentratievermogen en het geheugen

Ook voor kinderen is magnesium erg goed. Uit een onderzoek is gebleken dat kinderen met een ernstige vorm van ADHD een magnesium tekort hadden. Voor kinderen zal het helpen bij groeipijn, leer- en concentratieproblemen, slapen, somberheid en sommige wetenschappers zijn ervan overtuigd dat het ook helpt bij gedragsproblemen van kinderen. Let er wel altijd op dat je de hoeveelheid aanpast passend bij de leeftijd van het kind.
> 1 tot 3 jaar; 8 mg per dag; vijf sprays verdeeld over de gehele dag
> 4 tot 8 jaar; 130 mg per dag; negen sprays verdeeld over de gehele dag
> 9 tot 18 jaar; 240 mg per dag; 16 sprays over de gehele dag

Een overschot  door voeding is doorgaans niet schadelijk. Wanneer je echter vaak en voor lange tijd teveel magnesium door supplementen of magnesium olie binnen krijgt kan het zijn dat je daardoor misselijk wordt, een lagere bloeddruk krijgt en veel dorst hebt.

Voeding waar je magnesium in kan vinden
Hoe meer magnesium er in voeding zit, hoe lager het percentage wat het lichaam opneemt. In volkoren producten zit fytaat. Een hoge gehalte van fytaat zorgt voor een verminderde opname van het mineraal. Voor kinderen is het dus belangrijk dat zij voldoende voedingsmiddelen binnen krijgen die magnesium bevatten. We hebben een top 10 van voedsel opgesteld welke rijk zijn aan dit mineraal:

  1. Groene bladgroente; spinazie, andijvie, boerenkool
  2. Alle soort noten; een handje per dag is voldoende
  3. Rauwe cacao; lekker om te verwerken in smoothies
  4. Avocado; tegenwoordig helemaal in en er zijn talloze recepten te vinden
  5. Bananen; het perfecte tussendoortje
  6. Zeewier en algen; wat minder gebruikelijk maar maakt ook een opkomst
  7. Brocolli; wokken, stomen, koken. Talloze mogelijkheden!
  8. Linzen en kikkererwten; er zijn vele soort linzen en meerdere manieren om kikkererwten te maken.
  9. Volkoren granen; voornamelijk zuurdesemboord en havermout
  10. Kraanwater; ja in kraanwater zit magnesium! Mineraalwater kan een goed alternatief zijn

diy-magnesium-oil-2

Zelf magnesium olie maken
In de winkel kost een flesje magnesiumolie al snel rond de tien euro! Zelf maken is vrij makkelijk en bovendien veel goedkoper.

Benodigdheden

  • Magnesiumvlokken
  • Gedestilleerd water
  • Flesje met een spraydop

Neem 1 deel magnesiumvlokken en 1,5 deel gedestilleerd water. Kook het water in een pannetje en giet dit bij de magnesiumvlokken in een glazen maatbeker of een glas. Roer het mengsel tot de vlokken opgelost zijn en laat dit afkoelen. Vervolgens giet je dit in een schone sprayfles.

Hoe gebruik je magnesiumolie
Spray de magnesiumolie op het lichaam en masseer het zachtjes in. Dit kan op armen en onder de voeten of op je buik en onder de oksels. Doe dit voor het slapen zodat het goed kan intrekken. Wanneer je er voorkeur aangeeft om je af te spoelen zorg ervoor dat de spray minstens een half uur kan intrekken. Je kunt de spray ook plaatselijk gebruiken bij verkrampte of overbelaste spieren. Het gebruik van de olie kan een tintelend gevoel veroorzaken maar dit verdwijnt meestal na een tijdje. Je kunt de olie ook verdunnen met wat water en dit langzaam opbouwen.

Beoordeel nu dit artikel!
Verzenden
User Review
0 (0 votes)