Meditatie – de voordelen

Meditatie valt niet in één artikel uit te leggen. Vaak worden ook benamingen vanuit de Ayurvedische leer (waar meditatie uit voortvloeit) gebruikt die in eerste instantie niet altijd makkelijk te begrijpen zijn. Hierdoor zou het kunnen zijn dat je meditatie niet toepast in je leven omdat het niet allemaal duidelijk is. Ook wordt meditatie vaak gelinkt met ‘zweverigheid’.

De artikelen in deze rubriek benaderen meditatie net iets anders; iets simpeler en iets makkelijker toepasbaar. We zullen hier en daar wel wat toelichten en enige, tot dan toe, onbekende woorden gebruiken maar het doel is om het vooral simpel en toepasbaar te houden.
In dit artikel beschrijven we de voordelen van het toepassen van meditatie. You don’t have to be that kind of person om meditatie toe te passen. Zelfs als je niet religieus of spiritueel bent is meditatie aan te raden. De voordelen zijn vaak wetenschappelijk onderbouwd.

Na een drukke werkweek willen wij allemaal ontspannen en onze lichaam en geest de tijd geven om bij te komen van alles wat we nog moeten doen. Vaak zijn we in onze vrije tijd nog bezig met van alles omdat het maar allemaal moet. Moeten is iets wat we onszelf opleggen. De een brengt een avondje op de bank door voor de tv, de ander boekt een dagje wellness en weer iemand anders gebruikt het uitgaansleven als uitlaatklep. Maar wat als meditatie hetgeen is wat je per dag 5 a 10 minuten kost en waar je vele voordelen uit kunt halen?

  1. Uit onderzoek is gebleken dat de lichamelijke rust die je ervaart tijdens het mediteren, ervoor zorgt dat er op lange termijn meer genen actief worden die belangrijk zijn in de strijd tegen ziektes. Dit betekent dus dat jouw immuunsysteem sterker wordt. De effecten waren tijdens het onderzoek na twee maanden duidelijk zichtbaar in het lichaam en ontstonden bij het dagelijks mediteren. Realiseer je dus dat het tijd kost om jezelf te trainen in het mediteren.
  2. Ontspannen door middel van mediteren is anders dan wanneer je op de bank tv kijkt. Mediteren brengt je in een diepere staat van ontspanning. Stress heeft vele negatieve gevolgen voor het lichaam. Een daarvan is dat de spieren constant op spanning staan omdat je in een constante staat van ‘fight or flight’ verkeerd. Wanneer je spieren leren zich meer te ontspannen zorgt dat er onder andere voor dat je voedsel beter verteerd. Ook zorgt meditatie voor een beter geheugen.
  3. Door te mediteren zorg je ervoor dat je emotioneel beter in balans bent. Bij mediteren hoort ook het loslaten van je gedachten maar wees je er wel van bewust dat als je daar te veel op focust dat het je juist niet gaat lukken. Het gaat bij mediteren ook niet om het ‘niet denken maar wel om het loslaten van je gedachten. De gedachte heeft op dat moment geen invloed op jouw emotie. De gedachte is er maar staat wel los van jou.
  4. Door regelmatig te mediteren zorg je voor een betere focus en concentratie. Meditatie zorgt voor sterkere alpha golven. Bepaalde hersengolven die ervoor zorgen dat je o.a. informatie opneemt en verwerkt. Door deze te versterken kun je dus beter focussen en concentreren.
  5. Je wordt gelukkiger. Het lijkt soms wel of iedereen op zoek is naar geluk maar het niet echt kan vinden. Maar wat is geluk nu eigenlijk? Onderzoek heeft aangetoond dat de mate van de verbinding tussen beide hersenhelften ervoor zorgt dat je gelukkiger bent. Een betere verbinding staat dan gelijk aan meer geluk. Door te mediteren zorg je ervoor dat de verbinding tussen beide hersenhelften sterker wordt en dus ervaar je een gelukkiger gevoel.
  6. Je hebt minder angsten en schrikt minder snel. Angsten worden vaak gerelateerd aan stress, depressie en andere aandoeningen. Door te mediteren reduceer je hoogte van stresslevels in je lichaam. Hierdoor ga je dus minder angstig door het leven.

Zo zie je dat vele voordelen aan elkaar gerelateerd zijn en de nadelen op hun beurt ook. Meditatie ontspant zowel lichaam als geest.

Beoordeel nu dit artikel!
Verzenden
User Review
5 (2 votes)